1,054 har set denne side ialt, 1 har set denne side i dag
Atari er et japanske ord, der betyder ”at nå målet”.
På japansk skrives det: 当たり eller アタリ. Ordet er adopteret på engelsk og i denne ordbog på dansk. På kinesisk hedder det dǎ (打) og på koreansk dansu (단수).
Atari betegner en situation, altså en tilstand, på Go brættet, hvor en sten eller en gruppe kun har én frihed tilbage, og kan erobres i næste træk, hvis ikke der opnås en eller flere friheder i næste træk.
Se: Frihed
Den handling, hvor en spiller lægger en sten, som sætter modstanderen i atari, kaldes ate. Det betyder, at når der spilles ate, så er der atari bagefter.
Se: Ate
Der er dog situationer, hvor en spiller kan sætte sin modstander i dobbelt atari. Hvis modstanderen flygter fra den ene atari, så erobrer spilleren den anden sten eller gruppe, eller omvendt. Der kan også optræde triple atari, men de er sjældne.
Se: Dobbelt atari
Praksis omkring at sige ”atari” under spil
Der er delte meninger om man skal sige atari højt, når man spiller. Her er en række for og imod:
- Det er en hjælp til begyndere, men usædvanligt blandt erfarne spillere
- Nogle mener at det er god etikette eller det er dårlig etikette
- Nogle mener, at det ødelægger spillet
- Det øger støjniveauet og er meget usædvanligt under turneringer
- Nogle mener, at det svarer til at sige ”skak” selvom atari er meget forskellig
- Nogle spillere er glade for at det bliver sagt; andre er ikke
- Nogle spiller siger det, for at få modstanderen til at svare (hvilket ikke altid er en god idé)
- Nogle tror, at atari skal besvares
Eksempler på atari
I alle nedenstående eksempler A-G på et 13×13 spillebræt er den sidste frihed markeret med x:
Situation A
Hvid spiller ate med 1, så sort er i atari.
Situation B
Sort spiller ate med 1, så hvid er i atari.
Situation C
Hvid spiller ate med 1, så sort er i atari.
Situation D
Sort spiller ate med 1, så hvid er i atari.
Situation E
Sort spiller ate med 1, så hvid er i atari.
Situation F
Sort spiller ate med 1, så hvid er i atari.
Situation G
Sort spiller ate med 1, så hvid er i atari.
Opdag en atari
Prøv at finde en Atari i nedenstående diagram, hvor det er sorts tur til at trække:
Du vil opdage, at der er flere muligheder for at lave en atari:
Hvis sort lægger en sten i a, vil hvid være i atari i b. Hvid kan ikke flygte ved at spille b, da sort erobrer de 2 hvide sten ved efterfølgende at lægge en sten under b. Det virker umiddelbart, som et godt træk for sort.
Hvis sort lægger en sten i b, vil hvid være i atari i a. Men hvis hvid forbinder til a, så har den 3 friheder, og kan flygte. Dette er et dårligt træk for sort.
Måske blev du snydt af det forrige diagram, for det bedste træk er faktisk:
Sort kan direkte spille 1 og erobre den hvide gruppe, da den allerede er i atari.
Begyndere og atari
Begyndere fristes ofte til, at besvare en atari. Men det er en del af læreprocessen, at kunne skelne mellem en god og en dårlig atari.
Et godt råd: Besvar ikke en atari bare fordi du kan. Der skal være en grund til, at du gør det. Det at erobre sten er ikke en grund nok. Stil dig selv spørgsmålene: Hvorfor ønsker du, at erobre disse sten? Hvilken fordel giver det dig?
God og dårlig atari
Det er ikke altid et godt træk, at sætte en modstander i atari.
Se: Atari atari, Auto atari
Hvis du har 2 muligheder for, at sætte en modstander i atari, så er det oftest ikke ligegyldigt, hvilken rækkefølge du gør det i. Her er 2 eksempler på det.
Eksempel på vigtighed af rækkefølge
Nedenstående diagram er udgangspunktet:
Der er opstået situation på brættet med en overskæring i øverste højre hjørne. En løsning for hvid kan være, at udvide hvis ikke der er mange omkringliggende sten. Men en fortsættelse med sort i atari, vil være en bedre løsning.
Læg mærke til, at hvid har 2 muligheder for at sætte sort i atari:
God rækkefølge
Hvis hvid vælger atari i mulighed a, altså 1 i dette diagram, så vil sort sort typisk flygte med 2. Hvid svarer igen med 3 og sort må flygte igen. Med 5 forbindes de 3 hvide sten og kommer stærk ud af kampen.
Dårlig rækkefølge
Hvis hvid vælger atari i mulighed b, altså 1 i dette diagram, så vil sort sort typisk flygte med 2. Hvid svarer igen med 3 og sort har nu kun mulighed for at styrke sin position lang øverste kant og ind mod midten med 4. Hvid tager sort sten med 5, og kontrollerer hjørnet, men sort har fået mest ud af det.
Denne side er fra “Den Danske Go Encyklopædi” og licenseret under en Creative Commons Kreditering 4.0 International-licens
.
– Siden er sidst opdateret 26. december 2021 Kl. 14:30