1,676 har set denne side ialt, 1 har set denne side i dag
”Go klassikeren” kaldes også for Dunhuang Qijing (敦煌写本【碁经】) og er den ældste bog udelukkende om brætspillet Go, som er blevet udgivet og hvor første version stadig findes.
Det er en håndskrevet bog og den stammer fra det Nordlige Zhou dynasti (557-581 e.Kr.). Selve teksten er skrevet på en rulle, som er 15.5 cm × 240 cm. Bogen er dateret til cirka 550 e.Kr.
Den blev fundet i Mogao hulerne, også kaldet Dunhuang hulerne eller de tusind Buddhaers huler, som danner et system af 500 templer. Dunhuang var et religiøst og kulturelt pausested på silkevejen mellem Kina og det centrale Asien.
Teksten blev fundet i år 1900 i en en nyåbnet hule (Bibliotekshulen), som havde været forseglet siden 1100 tallet. I 1907 blev mere end 6000 fund fjernet fra hulen og flyttet til British Museum, hvor de lå næsten urørt hen indtil 1962, hvor mikrofilm af værkerne nåede Kina.
Jeg har den samlede kinesiske tekst oversat til moderne kinesisk, så hvis du kender en, som kan kinesisk, og er velvillig til at oversætte teksten til dansk, så kontakt mig. Det kræver dog også god kendskab til Go spillet og en en del viden om kinesisk historie.
Første kapitel er oversat til engelsk og kan læses på ”The International Dunhuang Project: The Silk Road Online”. Jeg har oversat dette kapitel til dansk her.
Go klassikeren – Kapitel 1
Chen Ping’s strategier.
Hvis der er steder, som kan skæres over, så angrib der, da det skaber svage formationer; selvom der ikke opnås noget, vil det ikke skade den overordnede situation.
Når fortroppen er stærk, kan du trænge ind.
Hvis den strategiske fordel allerede er tabt, så forsvar grænserne.
Hvis du er grådig, vil du ofte tabe.
Hvis du er bange, lykkes du sjældent.
Som to generaler, der planlægger angreb mod hinanden, hvis der en mulighed , så grib den. De gamle sagde: ”Betragt ikke et dydigt hjerte som godt; man skal være i stand til raffinerede bedrag”.
Hvis dine intentioner ligge i sydøst, spil vildledende i nordvest. Ligesom Xian fra Jin’s invasion af Guo,
Fordi tidligere træk ikke kan ændres, så kan efterfølgende beklagelser virkelig være vanskelige at bære. Go har utallige mulige træk, så situationer skal undersøges omhyggeligt. Lad ikke de besejrede hære forsøge at bryde omringningen og genoplive i din vrede.
Sten i disse situationer er ikke af en bestemt type: Nogle introducerer ”stigen” og skynder sig frem som bølger; nogle følger ”stigen” og mistes i stedet; nogle dør så du forbliver i live; nogle søger fare ved at spille ko.
Når hærene mødes og de begge kæmper, stop kampen og studer grundligt. Styrk svage gruppe, da svage grupper vil blive angrebet først. Selvom de stærke grupper kan klare sig selv, så byg stadig territorie op. De svage grupper skal der gøres noget ved, da dette giver udbytte.
Spild ikke tid på at styrke levende grupper. Stræb ikke efter at redde allerede døde sten. Gennemskær ikke to levende grupper. Forbind ikke til døde grupper. Det giver ingen fordel at forbinde , og gennemskæring af levende grupper taber initiativ. I Go er der konceptet at ”tabe en” og ”spil for at vinde to”. Hvis du går over modstanderens grænser og angriber hans sten vil du ofte have initiativet.
Når som helst at der er en ko situation, har den som skabt situationen først skabt form og har strategisk fordel; den anden er den svagere, som ikke har gjort det. Hvis der planlægges godt, kan den anden redde det fra ydersiden; men hvis der kun er mindre muligheder, men hvis der kun er små muligheder, så er der ikke så meget at gøre.
Skønt dette essay er magert og klodset, kan det afspejle spillets mønstre. De, der spiller i overensstemmelse hermed, forbliver i live uden tab.
Kilder
The International Dunhuang Project: The Silk Road Online
Wikipedia – The free encyclopedia
– Siden er sidst opdateret 7. september 2020 Kl. 17:45