De 10 gyldne Go regler – af Wang Jixin

De 10 gyldne Go regler af Wang Jixin Go Dojo Danmark

 1,904 har set denne side ialt,  3 har set denne side i dag

Wang Jixin (王积薪) var en Go spiller i Kina under Tang dynastiet (år 618-907 e.Kr.).

Det tilskrives, at han skrev “De 10 gyldne Go regler”. Den faktiske liste af regler er dog først kendt fra en tekst fra Ming Dynastiet (år 1368-1644 e. Kr.) skrevet af Liu Zhongda.

Der er ikke tale om Go spilleregler, men om en række gode råd eller retningslinjer til at vinde spillet. Det er altså forskellige erfaringer udmøntet i generaliserede strategier, der kan give dig en større mulighed for at vinde, hvis du følger dem.

Men det er også Go historie. Den måde man tænkte og spillede Go på den tid i Tang dynastiet er ikke den samme måde, som man gør i Go i dag.

Der findes mange diskussioner for og i mod hver enkel regel. Som med al teori, så er de udfordret af praksis uanset om de bunder i lang tids erfaring.

Der er nogle grundlæggende tankegange i reglerne, som stadig har stor betydning for måden at spille Go på.

Oversættelsen af reglerne er min egen. I uddybningen har jeg inddraget kommentarer fra både vestlige og kinesiske diskussioner om reglerne.

De 10 gyldne Go regler

1. Vær ikke grådig不得贪胜

Hvis du er foran i spillet, så styrk dine svagheder før du tager yderligere risiko.

Hvis du forsøger, at tage for meget et sted, risikerer du at give modstanderen muligheder andre steder på brættet.

Under åbningen bør du stå fast, da vejen til sejr er lang. I midterspillet er det vigtigt, ikke at kompromitterer vigtige punkter og i slutspillet holde øje med jeres territoriers størrelser.

Du spiller dårligt, når du er grådig efter point. Uanset om du vinder med 0,5 point eller 10,5 point, så har du vundet. Kinas lære om middelværdien (konfucianisme) siger, at du skal finde et kompromis, og ikke kun tænke på dig selv.

2. Rejs langsomt ind i ukendte områder界宜缓

Når din modstander bygger territorial indflydelse (moyo på japansk) er det ofte bedst at invadere, når denne er næsten færdig med sit arbejde. Modstanderen har indflydelse over området, så undgå direkte konflikt og gå langsomt ind. Vær klar til at finde en vej ud, hvis du får problemer.

Hvis ikke du kan finde et pasende sted, at invadere, så fokuser på at begrænse modstanderens opbygning af territorial indflydelse og vent på en mulighed for invasion senere. Denne strategi kaldes: ”Statisk bremsning til at kontrollere andre”.

Når du invaderer skal du holde kontakten med dine egne styrker, Angrib ikke for voldsomt, forlad enlige sten og lad dig ikke afskære af din modstander.

3. Angrib mens du passer på dig selv攻彼顾我

Inden du angriber skal du lægge mærke til din egen position. Hvis du kan styrke din egen position samtidig med at angribe modstanderen, så er det den bedste strategi.

Tjek dine egne svagheder før du angriber.

Du skal tænke på din egen sikkerhed, udvikling og samarbejdet med den overordnede situation på brættet.

Analyser angrebets retning, og fastlæg om angrebet er beregnet til omkredsning, udvidelse, konvertering eller direkte angreb.

4. Forlad det tabte for at opnå initiativ弃子争先

Hvis du kan se, at en kamp vil tabes til en modstander, så læg en sten et andet sted, hvor du kan få initiativet (Sente på japansk).

Hvis du har lagt en sten, som ikke er brugbar, så lad den ligge. Hvis du forsøger at hjælpe den, så er det dårligt for den samlede situation. Men måske kan den ensomme sten få betydning senere i spillet.

Det er bedre at miste en sten end at miste et træk.

Stræb efter, at få initiativ.

Det kan koste noget, at få en fordel. Du kan ikke få en fordel ud af alt.

5. Glem detaljerne og fokuser på det store billede –舍小就大

Tænk i størrelser af de potentielle territorier på brættet, modstanderens spillestil, stenenes formation og spillets balance.

Lær at vurdere, hvor de store linjer/områder er og de små.

Det mest værdifulde træk er det, som har størst udviklingspotentiale eller er relevant for den overordnede position.

6. Når du møder en farlig situation, kan det være nødvendigt at ofre noget逢危须弃

Hvis du kommer i fare skal du søge sikkerhed. Hvis det betyder, at du skal ofre sten, så gør det.

Jo mere du forsøger at undslippe, jo mere skade vil du få. Jo mere du løber væk, jo mere får modstanderen fordele af at angribe. Jo tidligere du giver op, jo mindre bliver tabet.

Hvis ikke du er forberedt på fare, vil du være svag.

Du skal ikke dø kæmpende.

Den kinesiske Go legende Ti Sheng (过惕生) siger: ”Hvilket træk skræmmer dig? Det er ikke det træk, der erobrer din sten, men det træk, der tillader dig at erobre”.

7. Gå ikke for hurtig frem –慎勿轻速

Når du har valgt dine kommende træk, så spil dem ikke hurtigt, ellers risikerer du fejl.

Gennemtænk kommende træk igen og igen. Tænk to gange, før du handler.

Lav store stærke positioner på brættet i stedet for små svage grupper over det hele.

8. Dine handlinger skal være i overensstemmelse med situationen动须相应

Hvis du vil angribe eller ødelægge modstanderens potentielle territorie skal du lave forberedelser på forhånd.

Du skal ikke svare passivt på modstanderens træk, men aktivt på situationen på brættet.

Lokale taktikker skal være del af en samlet strategi.

Lad dine sten støtte hinanden, brug den samlede styrke til at angribe den anden part og koordiner med den overordnede situation.

9. Beskyt dig mod en stærk fjende彼强自保

Hvis din modstanders indflydelse er stor, er det bedre selv at gøre dig stor, end at spille tæt på din modstanderes store indflydelse. Hold dig væk. Find en måde, hvorpå du kan styrke dine egne grupper.

Lad ikke overskæringer(kiri på japansk) ligge, hvis du ikke har råd til a miste noget.

Hvis modstanderen er for stærk, skal du først beskytte dig selv og derefter finde en måde at slå tilbage på.

Du skal stabilisere dig hurtigst muligt efter et angreb. Selvom modstanderen er stærk vil denne have mangler og svagheder.

Aktiv selvbeskyttelse er, at tage initiativ til at angribe som forsvar.

Implicit selvbeskyttelse er, at true modstanderens svaghed og så række sig tilbage på en måde, der presser ham/hende.

10. Hvis du isoleres, så prøv først at overleve – 势孤求和

Hvis du står i en situation med flere svage grupper, så kæmp ikke for alle sammen på en gang.

Hvis en gruppe er svag og under angreb, og ikke kan slippe væk, så flyt fokus på at gøre en stærkere gruppe endnu stærkere. Måske stopper modstanderen sit angreb på den svage gruppe, så du måske senere har mulighed for at hjælpe den og få gavn af den.

Der er mange strategier til at overleve i en sådan situation. F.eks. Regel 4 (Forlad det tabte for at opnå initiativ), 6 (Når du møder en farlig situation, kan det være nødvendigt at ofre noget) og 9 (Beskyt dig mod en stærk fjende).

Kilder

Baidu

Lifein19x19

Sensei’s Library

Tchan001’s Blog

Wikipedia – The free encyclopedia

– Siden er sidst opdateret 23. august 2020 Kl. 0:48

Henrik Falk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *