953 har set denne side ialt, 1 har set denne side i dag
De otte 3-4 punkter på brættet kaldes komoku( 小目 på japansk). På kinesisk hedder punktet xiǎo mù (小目).
På billedet er de markeret med x og på et 19×19 bræt svarer det til koordinaterne: C4, C16, D3, D17, Q3, Q17, R4, R16.
På samme måde som 3-3 punktet, så sikrer 3-4 punktet mere eller mindre hjørnet. Den er en slags middelvej mellem 3-3 punktet og 4-4 punktet.
Men til forskel fra 3-3 punktet, så søger 3-4 punktet mere hen mod en af siderne for at skabe indflydelse der også. En modstander vil kunne forvente et vis tab af territorie i den side, hvor 4 punktet ligger.
3-4 punktet er ikke symmetrisk og lader hjørnet være ufærdigt for en spiller.
Ofte vil spilleren i åbningen lægge en anden sten for at gøre hjørnet mere sikkert. Men en modstander vil ofte forsøge, at forhindre dig i at gøre hjørnet for sikkert ved at angribe dig. Et sådan angreb kaldes en kakari. Typisk sker det ved at modstanderen spiller på et punkt i nærheden, som du selv gerne ville have spillet på, for at sikre hjørnet.
Se: Kakari
Afhængig af de andre nærtliggende sten kunne et godt træk, altså en god kakari, for modstanderen være 5-3 punktet, ligesom det ville have været et godt træk for dig at spille, en god shimari, for at sikre hjørnet bedre.
Se: Shimari
At åbne et spil med en 3-4 sten har været meget populært gennem Go historien, og efter et en sten er lagt i 3-4 punktet i åbningen, så er det efterfulgt en en kakari eller en shimari. I nyere tid er der dog sket en udvikling i, at kampen har flyttet sig til den side hvor 4 punktet ligger, og dermed territoriet i siden.
Disse to træk i åbningen er da også begyndelsen på en 3-4 joseki.
Dette kaldes også i joseki for det traditionelle hjørne indlukningstræk.
Se: 3-4 Joseki
– Siden er sidst opdateret 29. december 2021 Kl. 11:37