1,563 har set denne side ialt, 3 har set denne side i dag
Yi Zhi (”Essensen af Go”) af Ban Gu (班固, 32-92 e.Kr.) skulle være den ældste tekst dedikeret udelukkende til brætspillet Go.
Ban Gu stammede fra det østlige Han i Kina; en moderne Xianyang by i Shaanxi provinsen. Han tjente sin tid, hos den østlige Han-kejser, Ming Di, som kontorist i Orkidé pavillonen (et palads arkiv) og som administrator og korrekturlæser i paladsets bibliotek.
Ban Gu er primært kendt som historiker og forfatter til ”Bogen om Han” (漢書), som han skrev år 82 e.Kr. Men han var også politiker og poet.
Yi Zhi indeholder nogle grundlæggende Go træk, forskellen mellem Liubo (et ”glemt” kinesisk brætspil) og Go, nogle Go strategier og hvordan Go er i overensstemmelse med de konfucianske tanker.
Teksten nævnes første gang i encyklopædien “Yiwen Leiju” (færdiggjort år 624 e.Kr.) af Ouyang Xun (歐陽詢) under Tang dynastiet (618-907 e.Kr.).
Teksten er oversat fra engelsk til et forhåbentligt mere dagligdags dansk. Kommentarer er skrevet med firkantede parenteser.
Essensen af Go
En lærd var engang færdig med at forklare brætspillet Liubo, hvorpå nogen kom frem og spurgte ham: “Confucius sagde, at der var Go og Liubo. Men lige nu er Liubo populær blandt mennesker, og det virker til, at Go simpelthen er ophørt med at eksistere. Kendskabet til Liubo er almindeligt kendt. Men kendskabet til Go er ikke så kendt. Jeg har spurgt til folk om dette, der diskuterer disse ting, men mine lærere har ikke været i stand til at forklare det. Kan du fortælle mig, hvad Go handler om? “
Den lærde svarede:
“Min viden er ikke omfattende, da jeg mangler erfaring til at svare dig fuldt ud. Men de nordlige mennesker kalder spillet Go.
Jeg vil udvide min forklaring og gennemgå spillets generelle punkter, for spillets betydning er dyb.
Brættet skal være firkantet, for det repræsenterer Jordens love. Linjerne skal være lige, for de legemliggør ånden i ren dyd. Stenene er hvide og sorte, og er derfor opdelt i Yin og Yang. Parret og sat i rækkefølge repræsenterer de himmelens mønstre [På den tid satte man 4 sten, 2 sorte og 2 hvide på brættet før spillet begyndte]. Når disse fire symboler er blevet anvendt, er det op til mennesket, at ud fra dem gøre sine træk. Kort sagt, dette er som et kongedømme. Succes eller fiasko, godt eller ondt, ligesom velvillighed, der afhænger af ens egne evner. Lige der, sidder du med ansigtet mod farer.
Liubo afhænger af terningkastene, og ikke kun af bevægelserne. Den overlegne spiller kan have uheld, den mindre erfarne kan have held og lykke. De konfronterer hinanden med deres sind og kæmper mægtigt. Men selv om der er en vinder og en taber, er dette stadig ikke tilstrækkeligt til at gøre det til en fair færdighedskonkurrence.
Men med Go er det ikke sådan. Den stærke og den svages afvisning af hinanden viser tydelige forskelle mellem dem, og spillerne har grader. Det er som i Confucius ‘skole, hvor Hui [Yan Hui, som var Confucius yndlingselev og meget klog] og Ci [Zigong Duanmu, som var af rig familie] er forskellige. Go spillere søger ord med substans [At søge klogskab]. De planlægger ved at udtænke strategier; det er som domstolene i Tang og Yu; hvor degraderinger og forfremmelser var baseret på en undersøgelse af meritter. Det anvendte udstyr kan være konstant, men handlinger og planer ændrer sig altid. Lav sikre steder som svar på fjenden, men svar på den nuværende situationen og vær fleksibel. Fortsæt uden at gentage dit spil og lav ændringer i dit daglige spil for at forbedre dig. Nogle gange vil du etablere dig i tomme områder eller etablere positioner på forhånd for at forsvare dig selv.
Kort sagt symboliserer dette Paoxis system med fiskenet. Hvis du laver diger rundt omkring, kan du beskytte dig for overfyldte floder, der sprænger gennem dem. Dette er som den magt Xiahou brugte til at kontrollere vandene. [I Go: Sætte sten i tomme områder for at opnå indflydelse] Hvis der er mangler et enkelt hul, vil straffen være ubønhørlig. Dette er som tabet, da Huzis floder løb over. En Go sten kan på lignende måde sprænge gennem en forhindring [I Go: En sten lagt forkert, kan forårsage et tabt spil].
Det mistede territorium, der igen bliver genvundet, er som Cao Zis magt. Når du lægger et bagholdsangreb og udtænker en finte og bryder gennem en omkransning og går til angreb, er det som Tian Dan’s overraskelsesangreb. Når du lægger pres på modstanderen og i plyndrer fra hinanden og så deler territorier, og på den måde tager kompensation fra hinanden, er dette som opførsel fra Su Qin og Zhang Yi [Berømte politiske strateger].
Hvis du styrker dine baser og udvider derfra, vil fjenden være i rædsel. Hvis du ud af tre dele har to, og lad den sidste del gå uden straf, som Wen af Zhou’s dyder, er det en klog mands beslutning. Hvis du allerede har lidt nederlag, kan du stadig vurdere de svage og stærke, så kan du holde tilbage og handle som en venlig lærer. Hvis du forsvarer hjørnerne og stoler på siderne, men på den anden side kontinuerligt forsvarer din svage gruppe, selvom du måske taber en gang, så kommer du ikke til at dø. Dette er som Mu’s visdom [Tolerance og mod] og er metoden med den gyldne middelværdi [Lære fra den konfusianske skole. Her: At søge kompromis].
Først var altså symbolerne på himmel og jord. Dernæst kejsernes og kongernes regler. I midten var kraften af de fem konfucianske dyder [venlighed, retfærdighed, visdom, ærlighed og dannelse]. Til sidst var anliggenderne fra de stridende stater. Jeg har set på deres overskud og tab og har fremlagt mere eller mindre sager fra fortid og nutid.
Med hensyn til at spille med lethed. Hvis du anstrenger dig fuldt ud, så du glemmer at spise og er så glad, at du glemmer dine sorger, så kan vi anbefale det og prise det meget, for dette er som Confucius’ ser sig selv. Hvis du er lykkelig uden vilje, trist uden ondskab, som skrevet i “Odes bog” [af Shi Jing], er det en slags “Guan Ju”. Hvis du håndterer det hårde, forstår du det bløde. Yin og Yang ankommer efter hinanden.
At følge dette og pleje dit egen sind er som Peng Zu’s Qi [Blev ifølge myterne 767 år. Qi skal her forstås som livsenergi]. Hvis det på overfladen ser ud som du ikke handler, og du stille forstår, hvordan det er, at være rolig uden ønsker, kan du forsvare dig selv ved at forstå betydningen af vejen [Strategierne], at bruge vigtigheden af linjerne på Go brættet. Hvis du giver dine ord frie tøjler, som hvis du lever som en eneboer, kan du sætte skyld på afstand, mens du fortryder dine træk.
Jeg tror du vil finde dette spil underholdende.
Jeg føler, at det, jeg har sagt, ikke er fuldstændig komplet, men jeg har fortalt, hvad jeg ved, så jeg kunne illustrere, hvad Go handler om. ”
Kilder
Wikipedia – The free encyclopedia
– Siden er sidst opdateret 4. september 2020 Kl. 10:17