Den store Go ordbog – 3-3 Punktet – Sansan

De store Go ordbog Godojo Danmark

 23 har set denne side ialt,  1 har set denne side i dag

De fire 3-3 punkter på brættet kaldes sansan(三々på japansk). På billedet er de markeret med x og på et 19×19 bræt svarer det til koordinaterne: C3, C17, R3, R17.

DSGO-Punkt-3-Navngivne-punkter-2_5d

Dette punkt ses benyttet i åbningen, eller ved invasion af en modstander.

Åbningen

Når sansan benyttes i åbningen er det en stærk sten til indlukning af hjørnet. Den prioriterer territorie frem for indflydelse. Det betyder også, at spilleren får en langsom udvikling af territorie i dette område. En indlukning af hjørnet kaldes en shimari, der består af flere sten i samme farve enten i åbningen eller slutspillet.

Se: Shimari

En modstander vil som oftest lade hjørnet være ved en sådan åbning, da det det er næsten helt sikkert. Da punktet ligger tæt på hjørnet, kan det også være svært udvikle uden fortsat, at miste indflydelse andre steder på brættet.

Der er dog en række muligheder for udvikling, som er udforsket gennem tiden. De oftest benyttede muligheder er beskrevet som mønstre, der kaldes en 3-3 Joseki.

Nogle af disse muligheder ses her:

DSGO-3-3-punktet-1_1

Se: 3-3 Joseki

Sansan invasion

En sansan invasion betyder, at en spiller lægger en sten i 3-3 punktet, hvor en modstander har en 4-4 sten. Modstanderen kan dog også have andre sten i hjørnet.

DSGO-3-3-punktet-invasion-1

En sansan invasion ses ofte i spil og sker typisk i åbningen eller i slutspillet.

Målet med invasionen er et forsøg på at lave en levende gruppe i hjørnet, tage noget af modstanderens territorie og samtidig forsøge at ødelægge modstanderens nuværende krav på hjørnet. Modstanderen har dog en del muligheder som svar på invasionen.

De oftest benyttede muligheder er beskrevet som mønstre, der kaldes en 4-4 Joseki.

Se: 4-4 Joseki

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *