691 har set denne side ialt, 1 har set denne side i dag
I Go har Sort spiller, der altid begynder, en fordel, som man gennem tiden har kunne beregne til svarende et antal point. Denne fordel er endda afhængig af det handicap, som Sort spiller eventuel modtager af Hvid.
For at kompensere for denne forskel, så får Hvid spiller på forhånd et antal point, som kompensation for at Sort spiller først. Dette kaldes komi (コミ eller 込み) på japansk. På kinesisk kaldes det tiē mù (贴目) og på koreansk deom (덤).
Praksis
I dag er komi næsten altid 6,5, når man benytter de japanske Go regler og der spilles på et standard 19×19 bræt. Det gælder i hvert fald i europæiske turneringer.
Så når spillernes point sammentælles ved spillets afslutning, så lægger man altså 6,5 point til Hvids point før man afgør, hvem der har vundet spillet.
Der er ikke helt klart, hvad komi skal være på mindre brætstørrelser, men der ser ud til at være en consensus om, at komi for et 9×9 bræt er 6,5 og for et 13×13 bræt 8,5.
Når komi ikke er et lige tal skyldes det, at man på den måde undgår uafgjort. Der vil derfor altid kunne findes en vinder, hvis man spiller med komi.
Bemærk, at man normalt spiller med komi på 0,5, hvis man spiller med handicap, dvs. hvis Sort får et antal sten lagt på brættet for spillet begynder.
Se: Handicap
Teori
Komi er en løbende diskussion i Go samfundet, da det er uhyre svært, hvis ikke umuligt, at finde en præcist matematisk kompensation for Sorts fordel ved at spille først. Man kan måske allerhøjst tale om hvad en fair komi bør være.
Diskussionen er nok mest relevant, hvis man er højgradueret turneringspiller, hvor selv ½ point kan være afgørende for en vigtig sejr. For almindelige turneringsspillere eller hyggespil, så er der så stor usikkerhed på en persons spil, at det næppe giver mening, at justere komi til andet end de traditionelle, man benytter i praksis.
– Siden er sidst opdateret 23. december 2021 Kl. 10:20