900 har set denne side ialt, 1 har set denne side i dag
Her kan du finde korte historier om, hvad jeg har læst og hørt om Go i Danmark og udlandet, som jeg finder interessant. Jeg tilføjer løbende historier i løbet af måneden, så hold øje med nyt indhold.
Hvordan det gamle brætspil Go er en guide til det moderne liv
Den 16. december 2019 blev der afholdt en TEDTalk med Go spilleren Silvia Lozeva, hvor brætspillet Go blev præsenteret. Selvom det er en halvandet år gammel nyhed, så synes jeg det er en præsentation, som er værd at se og lytte til.
Præsentationen handlede om primært om, hvordan Go kan være en guide til det moderne liv.
Her er nogle highlights fra præsentationen, som jeg klart vil anbefale, hvis du vil vide mere om de ideér, der ligger bag spillet. Det er Silvias egne ord fra præsentationen, som jeg har oversat og bearbejdet til en sammenhængende tekst:
Man mener, at Go blev opfundet med det dobbelte formål, at det udover at være et strategisk spil også skulle efterligne koncepter fra det virkelige liv. Derfor blev Go også betragtet og stadig i dag betragtes som det universelle spil.
Go relaterer sig til ens eget liv. Brætspillet indeholder en visdom, som den dag i dag kan være en guide til det moderne liv.
Silvia fremhæver Go på tre områder:
1.
Ifølge logikken i Go, så er mennesker sociale væsner, der søger meningsfyldte forbindelser med andre for selv at kunne overleve og for gruppens overlevelse. Derfor er et centralt koncept i Go at skabe netværksforbindelser mellem sine sten, eller skabe muligheder for at disse forbindelser kan skabes, når ens gruppe oplever en trussel. Det er vitalt for at overleve.
Go spillere referer til grupper som værende levende eller døde afhængig af den lokale situation. Det er ikke antallet af sten, der er afgørende, men størrelsen, altså det rum mellem stenene, som gør gruppen levende.
Go fortæller os, at vi er stærkere sammen og det som er vigtigt i livet, er at vi kommer videre på trods af vores forskelligheder.
2.
Go er en måde at kommunikere på, da det er en konversation mellem to mennesker. Det er et kraftfuldt værktøj til at kommunikere forskellige måder at tænke på.
Det er umuligt at kunne kontrollere hele Go brættet med alle de måder sten kan lægges på. Dette illustreres af første af de 10 Go strategier, man i tidernes morgen fandt i spillet: “Vær ikke grådig”.
Det udfordrer det traditionelle vestlige perspektiv på strategiske spil, hvor det ultimative mål for et spil ofte er at ødelægge dine modstanderes brikker og din modstanders områder. Det er det ønskede mål for spillet og ofte også den eneste måde at kunne erklære en vinder.
En aggressiv tilgang i Go verdenen til at forsøge at opnå dominans på hele brættet uden at se nødvendigheden i at din modstander også skal være der, for at kunne lave sit eget område, er den mest sikre måde at tabe spillet på.
Det er vigtigt at kunne opnå kompromisser, når man deler det fælles rum på brættet baseret på fælles respekt og forståelse.
3.
I Go er alle sten lige. De har ens værdi. Det kan nemt relateres til principperne om egenkapital og inklusion. Go spillere stoler på sin egen langstrakte vision når en sten spilles.
En sten placeret på det rigtige sted på brættet har potentialet til at forandre hele spillets resultat, selv i slutspillet, noget som er umuligt i andre strategiske brætspil.
Det betyder i vores rigtige liv, at vi kan tage valg hver dag og derved har vi mulighed for at ændre vores liv på et hvilket som helst tidspunkt .
Go er et simpelt og alligevel komplekst spil. Det har mere potentiale end skak, da det både lærer en hårde og bløde færdigheder. Studerende som spiller Go har vist sig at skabe bedre relationer med deres jævnaldrende, har bedre koncentration og får bedre karaterer.
Go er et kreativt spil, hvor spillerne begynder med et tomt bræt og ender med en billedmosaik, hvor forestillingsevne er lige så vigtig som logisk tænkning og problem løsning.
I Go er etiketten: “Lær mig!”.
Link: How the ancient game of Go is a guide to modern life | Silvia Lozeva | TEDxPerth
– Siden er sidst opdateret 20. juli 2021 Kl. 17:19