Den store Go ordbog – Dobbelt Atari

De store Go ordbog

 13 har set denne side ialt,  1 har set denne side i dag

En dobbelt Atari er en ate, der på en gang, sætter to grupper sten i Atari, dvs. den reducerer begge gruppers frihedgrader til en. Det same gælder selvfølgelig også hvis det er en sten og en gruppe eller omvendt.

Se: Atari

På japansk hedder dobbelt Atari ryōatari og skrives: 両アタリ.

Hvis du ikke ser en potentiel dobbelt Atari, så kan det blive meget dyrt.

Den handling, hvor en spiller lægger en sten, som sætter modstanderen i Atari, kaldes Ate. Det betyder også, at når der spilles Ate, så kan der også være dobbelt Atari bagefter.

Se: Ate

Eksempler på dobbelt Atari

DSGO-Atari-Dobbelt-1

Situation A – Den simpleste dobbelt Atari

Hvis de 3 sten uden markering og de 2 hvide sten, kan sort med trækket 1, sætte begge hvide sten i Atari på en gang.

Hvid sten markeret med firkant, har kun 1 frihedsgrad markeret med x til højre for den. Ligeledes har hvid sten markeret med trekant, kun 1 frihedsgrad markeret med x nedenfor den.

Det er underordnet i hvilket x, hvid lægger sin næste sten, for sort kan derefter lægge en sten på det andet x, og derved erobre den hvide sten.

Situation B – En dobbelt Atari gemt i mange grupper

Hvis sort spiller 1, så er gruppen markeret med firkant og gruppen med trekant i Atari på samme tid. Hvid vil miste en af grupperne.

Opdag en dobbelt Atari

Prøv at finde en dobbelt Atari i nedenstående diagram, hvor det er sorts tur til at trække:

DSGO-Atari-Dobbelt-Opdag-1

Du vil opdage, at med sort 1 er der dobbelt Atari:

DSGO-Atari-Dobbelt-Opdag-1a

Hvis hvid flygter med a, så er gruppen med de 2 hvide sten erobret, hvis hvid lægger i b næste gang.

Hvis hvid flygter med b, så er hvid sten a erobret næste gang. Gruppen med de 2 sten er faktisk også tabt hvis hvid vælger b. Sort skal blot lægge en sten til højre for b.

Det bedste træk for hvid er altså i dette tilfælde, at vælge at flygte med a, da gruppen med de 2 hvide sten er tabt.

Måske blev du snydt af mit forrige diagram, for det bedste træk er faktisk:

DSGO-Atari-Dobbelt-Opdag-1b

Sort kan direkte spille 1 og erobre den hvide gruppe og den enkelte sten, da den allerede er i dobbelt Atari.

Læg mærke til, at hvids bedste svar er at lægge en hvid sten i 1, hvor sort lagde sin sten i forrige diagram. På den måde undgår hvid endnu en dobbelt Atari.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *